Toyota Vios D92A 2023 berasaskan platform DNGA, sedan segmen B gen seterusnya dibangunkan bersama Perodua?

0
718

Pratonton: Tidak ada yang lebih buruk daripada Genting Ini mungkin mengejutkan mereka yang masih menganggap Perodua sebagai syarikat pemulihan profesional yang telah menembusi halangan model JDM, tetapi semuanya adalah masa lalu. Kereta Bezza, reka bentuk P2 tulen, tanpa sedan sedan di Indonesia atau Jepun, dan Myvi generasi ketiga ialah reka bentuk P2 asal, yang dieksport ke Indonesia sebagai Daihatsu Sirion.
Mereka tidak berkata apa-apa dan mereka mungkin tidak akan melakukannya, tetapi bolehkah Toyota bekerjasama dengan Perodua pada Toyota Vios generasi akan datang? Ini adalah spekulasi di pihak kami, tetapi terdapat beberapa petunjuk. Minggu ini, Toyota Thailand mengeluarkan teaser rasmi pertama Toyota Yaris Ativ generasi akan datang, iaitu versi sedan bagi sedan Yaris ASEAN – kita di Malaysia mengenali sedan segmen B ini sebagai Vios dan kita mengetahuinya.

There are many interesting and amazing details about animals that you may not have known. For example, can cats eat mango Whether you’re interested in animals as pets, food sources, or natural history, you’ll find the information you need on About Animals.

Ambil Vios sebagai contoh. Vios ialah kereta kelas berat ASEAN, nama isi rumah dan salah satu kereta paling popular di rantau ini. Vios baharu akan membuat penampilan sulung dunianya di Thailand pada 9 Ogos, dan treler itu menunjukkan – dalam susunan yang tepat – garis bumbung condong gaya belakang pantas dengan tingkap lilitan beraksen di hujungnya; muka dengan DRL LED berbentuk L dan gril bawah yang besar dengan dagu yang menonjol; Papan pemuka mendatar Mazda diserlahkan dengan warna merah; Lampu belakang LED dengan isyarat membelok bersepadu; dan konfigurasi biasa dengan teksi panjang dan tong ultra-pendek. Ini bermakna D92A Vios baharu berasaskan platform Daihatsu New Global Architecture (DNGA), yang menyokong model seperti Perodua Ativa / Daihatsu Rocky / Toyota Raize serta Perodua Alza / Toyota Avanza dan Veloz / Daihatsu Xenia baharu. DNGA adalah seperti TNGA Toyota, tetapi untuk kereta kompak. Pakar kereta kompak Daihatsu sudah tentu merupakan anak syarikat T besar, dan dengan itu Perodua berada di bawah payung gergasi.

Adakah pemandu ini terdengar biasa? Ia serupa digunakan dalam Perodua Ativa dan Myvi facelift. Garis bumbung melengkung Vios baharu adalah luar biasa dalam segmen ini, tetapi sedan kecil dengan bumbung gaya coupe empat pintu telah dipratonton oleh konsep Daihatsu F-Sedan pada 2017.

Kami melihat pameran kereta. Indonesia sejak 2011 dan nampaknya Fanciful Concepts bertukar menjadi realiti – lihat pandangan pertama ini di Ativa/Rocky dari 2015. Kini, Perodua bekerjasama dengan Daihatsu untuk menghimpunkan model. apa yang baru. Ativa dan Alza adalah sebahagian daripada hasil perkongsian.

Model peringkat permulaan ini juga dijual di bawah nama Toyota, tetapi Daihatsu secara amnya adalah peneraju dalam model jenama bersama di Indonesia (Daihatsu tidak tersedia di Thailand). Di mana model JDM berkenaan – seperti Ativa/Rocky/Raize – P2 mempunyai kakitangannya dalam pasukan pembangunan di Jepun dari awal. Mengenai model ASEAN sahaja seperti Alza/Avanza, Rawang boleh berkata lebih daripada rakan sejawatannya di Indonesia kerana keupayaan R&D unggul syarikat Malaysia itu, walaupun Astra Daihatsu Motor mempunyai kelebihan berangka.

Melihat penanda aras kumpulan pendaki bukit Low MPV Genting ini adalah contoh aktiviti ujian R&D/ASEAN Perodua, walaupun kebanyakannya berlaku secara tertutup – P2 mempunyai landasan ujian membentang di Sg Choh, di mana terdapat “parabola” tinggi- selekoh kelajuan dan bahagian yang menyerupai banyak keadaan tempatan, termasuk simulasi lebuh raya PLUS yang sangat realistik.

Tidak ada yang lebih buruk daripada Genting Ini mungkin mengejutkan mereka yang masih menganggap Perodua sebagai syarikat pemulihan profesional yang telah menembusi halangan model JDM, tetapi semuanya adalah masa lalu. Kereta Bezza, reka bentuk P2 tulen, tanpa sedan sedan di Indonesia atau Jepun, dan Myvi generasi ketiga ialah reka bentuk P2 asal, yang dieksport ke Indonesia sebagai Daihatsu Sirion.

P2 mempunyai rangkaian pembekal tempatan yang meluas (Ativa dilancarkan dengan 95% kandungan tempatan, dan itu adalah kebiasaan, tidak terkecuali) dan c sendiri, yang turut membekalkan enjin NR kepada Toyota untuk Vios/Yaris. . Rawang juga mengeluarkan beberapa model berkaitan untuk Toyota – Rush dan Veloz masa depan adalah contoh semasa. Ia lebih bersepadu daripada yang anda fikirkan. Dengan keupayaan untuk mereka bentuk keseluruhan bahagian atas badan yang panjang di dalam poket, Perodua mengumumkan menjelang 2020 bahawa ia mahu menjadi hab R&D untuk ASEAN dan membangunkan model dengan – dan untuk – Daihatsu.

Pada masa itu, Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Perodua, Datuk Zainal Abidin Ahmad, berkata matlamat P2 adalah untuk mereka bentuk kenderaan bukan sahaja untuk Malaysia, tetapi juga untuk Indonesia dan Thailand, dan syarikat itu berusaha keras untuk menjadi pusat R&D bagi wilayah. “Dari segi R&D, pada masa ini, R&D Perodua, dari segi peralatan ujian, pelaburan dan kemudahan, adalah lebih besar daripada Indonesia,” kata pengarah P2 itu pada masa itu. Perodua juga menunjukkan gambaran keseluruhan grafik arah strategik (dilampirkan) dengan Ativa ditambah empat model berasaskan DNGA masa depan yang masih belum ditentukan, tetapi Zainal menegaskan bahawa bukan kesemuanya adalah model. Perodua.

Empat model baharu ini tidak semestinya model Perodua. Apabila mereka sampai ke tahap R&D untuk menjadi hab ASEAN, mereka akan mereka bentuk model untuk Daihatsu juga, katanya.

Alza, berdasarkan DNGA, menanda satu daripada empat kotak ini, meninggalkan tiga. Adakah Vios seterusnya salah satu daripadanya? Kita mungkin tidak akan tahu, kerana itu bukan cara Jepun untuk mengangkat tangan dan mengambil kredit di hadapan senior mereka.

When you’re looking for information, it can be hard to determine which quality websites are worth your time. This is where our loxail and sarfes
informational website will help you; These websites offer their readers helpful and in-depth articles about different topics! You can visit if you’re interested.


When you’re looking for information, it can be hard to determine which quality websites are worth your time. This is where our loxail and sarfes informational website will help you; These websites offer their readers helpful and in-depth articles about different topics! You can visit if you’re interested.